15.9.10

125 – Part I

[GRE] Πώς λέγεται τώρα αυτό; Ή μάλλον πώς περιγράφεται; Αν δεν έχεις οδηγήσει ένα δίχρονο 125 στο χώμα, με το γκάζι στο στοπ και το μοτέρ να ουρλιάζει, οι αλλαγές σχεδόν να μην ακούγονται, με ένα ελάχιστο τσίμπημα στο συμπλέκτη. Τι αίσθηση! Αλλά θέλει τέχνη το 125 και πολύ προσπάθεια, κόπο, αυτοσυγκέντρωση και σιχτίρι. Άντε κι έναν αναβάτη καμιά εικοσαριά κιλά ελαφρύτερο από εμένα. Δύο χρονιές έχω τρέξει με KTM 125 EXC και το λατρεύω αυτό το μηχανάκι. Θυμάμαι το χειμώνα του 2007, είχα πάρει κάνα τρίμηνο το πρώτο μου, μοντέλο στοκ του 2006, και με τον Κολέφα είχαμε βγει στο “αεροπλάνο” για προπόνηση. Γνωστός 125αράκιας κι ο Μήτσος προσπαθούσε να μου μάθει να αλλάζω ταχύτητες, αλλά μάταια. Όσο κι αν προσπαθούσα, θα πετύχαινα μία αλλαγή σωστή και θα έχανα δεκαπέντε. Μέχρι που το πήρε για ένα γύρο. Και δεν άκουγες σχεδόν καμία αλλαγή. Έχει περάσει κι αυτός πολλά χρόνια με 125. Ή το άλλο σκηνικό, όταν προσπαθούσα ένα ολόκληρο χρόνο να ψήσω τον Γρεγκ να πάρει 125. Αυτό το “μήπως δεν έχει γκάζι, ρε Αντρίκο;”, βαρέθηκα να το ακούω. Ανέκδοτο είχε πια γίνει. Αλλά το πήρε, μοντέλο του 2008, και το λάτρεψε κι αυτός. Άσε που όπως όλοι μας σχεδόν που το παλέψαμε, μάθαμε να οδηγάμε σωστά.

[ENG] How can you say that? Or how is it possible to describe it? If you haven’t ridden a two-stroke 125 on the dirt, feeling the throttle’s stop in your arm, changing all gears with a light touch on the clutch and the throttle at the exact same position. What a feeling! But you have to work your ass off trying to make things work on an 125. And most of the times you’re close to regretting not having a bigger bike. Let alone the fact that to make it work you’ve got to be thin as you used to be back in high school. I’ve raced two seasons on a KTM 125 EXC and I love that bike. I remember back in winter 2007, I had bought my stock 2006 125 EXC for no more than a couple o months and had gone training in with friend Dimitris Kolefas. He was desperately trying to show me how to properly change gears but I would not get it so easy. I would change one correctly but ruin the following fifteen gear changes. Then Dimitris went for a lap on my 125 and you could hardly listen to the gear changes, since he was doing them all full throttle. And there’s another funny story, while I was trying to convince my dear friend Greg to buy his own 125 EXC. For a whole year he never stopped asking me the exact same question, whether there would be enough power on an 125. I got sick of answering that question. He finally bought a 2008 model and loved it too. And like the rest of us, he learned how to ride properly on that bike.

copyright@racephoto.gr
10/2007

No comments:

Post a Comment